Finále opět s publikem!

14. červen 2021

Opravdu velkolepé završení nestandardní koncertní sezony připravil na pondělí 14. června Symfonický orchestr Českého rozhlasu a jeho šéfdirigent Alexander Liebreich. Ve Dvořákově síni uvedl suitu z Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, v české premiéře Houslový koncert Toshia Hosokawy se sólistkou Veronikou Eberle a do třetice pak Zemlinského Lyrickou symfonii s pěvci Johannou Winkel a Adamem Plachetkou. 

Záznam koncertu si můžete poslechnout na webu ČRo Vltava

Johanna Winkel

Poetická i pohádková, taková je Bystrouška Rudolfa Těsnohlídka. Veselá, melancholická, existenciálně posmutnělá je pak Janáčkova hudba k opeře, která se od prosté bajky povznesla k apoteóze života. Suity, které z její hudby vznikly, podtrhují až impresionisticky opojný, barvitý i vznešený symfonismus. Takovou je i suita Václava Talicha, která večer rozhlasových symfoniků uvedla.

Toshio Hosokawa patří mezi asijskými umělci k těm, kteří se školili v západní Evropě a získané kulturní a kompoziční zázemí plně využívají, nicméně zároveň se nebrání ani inspiracím nacházeným v tradicích hudby svých zemí. Jeho tvorbu dnes uvádějí prvotřídní orchestry jako Vídeňští či Berlínští filharmonikové. Ostatně i houslový koncert, který jsme slyšeli v české premiéře, si u skladatele společně objednalo šest subjektů – vedle SOČRu festival v Grafeneggu, orchestry v Hongkongu, Tokiu, Hirošimě a s nimi také Hamburská státní filharmonie, jež dílo přednesla v dubnu t. r. ve světové premiéře. I tam byla sólistkou vynikající Veronika Eberle, na niž se těšíme v Praze.

Adam Plachetka

V metropoli nad Vltavou mělo roku 1924 svou premiéru závěrečné dílo programu, Lyrická symfonie, patrně nejznámější a nehranější skladba Alexandra Zemlinského, někdejšího šéfdirigenta Nového německého divadla. V souladu s dobovým obdivem k Orientu sáhl po verších Rabindranátha Thákura. Vedle této inspirace je Lyrická symfonie také obrazem nenaplněné milostné touhy, reflexí Zemlinského nešťastné lásky k Almě Mahlerové, kterou poznal jako studentku kompozice. A do třetice je třeba připomenout nespornou hudební inspiraci v Mahlerově Písni o zemi. Zemlinského sedm písní pro baryton, soprán a orchestr, propojených do jednoho celku, přednesla se SOČRem a jeho šéfdirigentem německá sopranistka Johanna Winkel, která si svou vynikající pověst vybudovala nejprve v oblasti interpretace staré hudby a postupem času rozšířila repertoár i na díla romantická a moderní, a vyhledávaný basbarytonista Adam Plachetka, od roku 2010 stálý člen ansámblu Vídeňské státní opery, jehož se SOČRem pojí intenzivní spolupráce nejen ve sférách klasiky, ale i hudby muzikálové.

PROGRAM

Leoš Janáček
Příhody lišky Bystroušky, suita z opery
Toshio Hosokawa
Koncert pro housle a orchestr (česká premiéra)
Alexander Zemlinsky
Lyrická symfonie, skladba o sedmi zpěvech na texty básní Rabindranátha Thákura

Alexander Liebreich – dirigent
Veronika Eberle – housle
Johanna Winkel – soprán
Adam Plachetka – basbaryton

autor: SOČR
Spustit audio

Související

CD SOČRu v e-shopu