Rozhlasoví symfonici uvedli premiéru Houslového koncertu Toshia Hosokawy i Zemlinského Lyrickou symfonii s Adamem Plachetkou

14. červen 2021

Opravdu velkolepé završení nestandardní koncertní sezony připravil na pondělí 14. června Symfonický orchestr Českého rozhlasu a jeho šéfdirigent Alexander Liebreich. Ve Dvořákově síni Rudolfina uvedl suitu z Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, v české premiéře Houslový koncert Toshia Hosokawy se sólistkou Veronikou Eberle a do třetice pak Zemlinského Lyrickou symfonii s Johannou Winkel a Adamem Plachetkou. Poslouchejte on-line po dobu jednoho roku po odvysílání.

PROGRAM:

Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky, suita z opery
Toshio Hosokawa: Koncert pro housle a orchestr (česká premiéra)
Alexander Zemlinsky: Lyrická symfonie, skladba o sedmi zpěvech na texty básní Rabindranátha Thákura 

Alexander Liebreich – dirigent

Veronika Eberle – housle
Johanna Winkel – soprán
Adam Plachetka – basbaryton

Poetická i pohádková, to je Bystrouška Rudolfa Těsnohlídka. Veselá, melancholická, existenciálně posmutnělá je pak Janáčkova hudba k opeře, která se od prosté bajky povznesla k apoteóze života. Suity, které z její hudby vznikly, podtrhují až impresionisticky opojný, barvitý i vznešený symfonismus. Takovou je i suita Václava Talicha, která večer rozhlasových symfoniků uvedla.

Čtěte také

Toshio Hosokawa patří mezi asijskými umělci k těm, kteří se školili v západní Evropě a získané kulturní a kompoziční zázemí plně využívají, nicméně zároveň se nebrání ani inspiracím nacházeným v tradicích hudby svých zemí. Jeho tvorbu dnes uvádějí prvotřídní orchestry jako Vídeňští či Berlínští filharmonikové. Ostatně i houslový koncert, který jsme slyšeli v české premiéře, si u skladatele společně objednalo šest subjektů – vedle SOČRu festival v Grafeneggu, orchestry v Hongkongu, Tokiu, Hirošimě a s nimi také Hamburská státní filharmonie, jež dílo přednesla v dubnu t. r. ve světové premiéře. Stejně jako v Praze byla i tam byla sólistkou vynikající Veronika Eberle.

Veronika Eberle

V roce 1924 měla svou premiéru Lyrická symfonie, patrně nejznámější a nehranější skladba Alexandra Zemlinského, někdejšího šéfdirigenta Nového německého divadla. V souladu s dobovým obdivem k Orientu sáhl po verších Rabindranátha Thákura. Vedle této inspirace je Lyrická symfonie také obrazem nenaplněné milostné touhy, reflexí Zemlinského nešťastné lásky k Almě Mahlerové, kterou poznal jako studentku kompozice. A do třetice je třeba připomenout nespornou hudební inspiraci v Mahlerově Písni o zemi.

Adam Plachetka

Zemlinského sedm písní pro baryton, soprán a orchestr, propojených do jednoho celku, přednesli se SOČRem a jeho šéfdirigentem německá sopranistka Johanna Winkel, která si svou vynikající pověst vybudovala nejprve v oblasti interpretace staré hudby a postupem času rozšířila repertoár i na díla romantická a moderní, a vyhledávaný basbarytonista Adam Plachetka, od roku 2010 stálý člen ansámblu Vídeňské státní opery, jehož se SOČRem pojí intenzivní spolupráce nejen ve sférách klasiky, ale i hudby muzikálové.

autor: SOČR
Spustit audio

Související