Naslouchat i přijímat bez výhrad. Ondřej Štochl a jeho andělé jinakosti

6. březen 2022

Být bezvýhradně otevřený k odlišnostem je pro skladatele Ondřeje Štochla důležitější než potřeba sám něco sdělit. Ve Futurissimu hovoří o své hudbě, novém profilovém albu i blížící se světové premiéře v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Kdo jsou andělé jinakosti?

Pro Štochla, který vyučuje na Konzervatoři Jana Deyla, je každodenní záležitostí práce s hendikepovanými lidmi. Sám ale zdůrazňuje, že lidé s fyzickými či psychickými odlišnostmi nepotřebují jen soucit či pochopení. Představují také důležitou připomínku, že bychom se neměli vzdávat vlastních odlišností.

Čtěte také

Řada Štochlových skladeb se dotýká nejen křehkého a zranitelného vnitřního světa autistů, ale také těch, kdo mají pro jinakost bezbřehou dávku pochopení a dovedou ji přijímat. Skladatel jim říká „andělé JIN“.

Na individuu hudebníka záleží

Autor zdůrazňuje nutnost individuálního přístupu ke každému člověku. Čím menší obsazení má skladba, tím víc má také na mysli hudebníka, který bude hrát konkrétní part. U sólového Adventu dokonce trvá na tom, že jej nemůže hrát nikdo jiný než vibrafonista Martin Opršál. Pro Štochla není masou bezejmenných lidí ani symfonický orchestr – podle skladatele by měl mít každý člen orchestru důvod, proč se na provedení skladby podílí.

Potřebu harmonické vyváženosti Štochl promítá do prostorového rozmístění hudebníků nebo také do specifického typu akordu, který si vytvořil. V kompozici Tři věty o přijetí, jejíž světovou premiéru provede SOČR 11. dubna 2022 v Rudolfinu, představuje orchestr komplikovaný mezičlánek mezi sólovým klarinetem a čtveřicí zobcových fléten na varhanní empoře.

Hudba křehkosti i prostorové skladby

Štochlovy rozličné skladatelské polohy se objevují také na nedávno vydaném autorském albu Echo fragile. Úzkost člověka obklopeného nepřátelským světem reflektuje smyčcový kvartet Pramen z jeskyně bezmoci, přijetí symbolizuje skladba pro sólový vibrafon nazvaná Advent.

Ve Futurissimu jsou ale zařazeny také dvě dosud nevydané prostorové skladby. Miska s čajem je druhá věta rozsáhlé kompozice Ve dne stíny, v noci světlo pro housle, vibrafon a orchestr, kterou provedl a natočil Orchestr Berg v pražském evangelickém kostele U Salvátora.

Na festivalu Pražské jaro 2014 vznikl záznam kompozice Šeptet, kterou hraje Štochlovo tvůrčí sdružení Konvergence.

autoři: Boris Klepal ,
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.