Návrat činohry do Státní Opery. Zodpovědnost nese Mefisto
„Vždyť já jsem přece jenom obyčejný herec,“ obhajuje se hrdina nejúspěšnějšího románu německého spisovatele Klause Manna Mefisto. Celosvětovou popularitu mu získalo především filmové zpracování Istvána Szabó s Klausem Mariou Brandauerem v hlavní roli. Ve čtvrtek 18. dubna dramatizace Mariána Amslera znovu, po šestatřiceti letech, otevře Státní Operu v Praze Činohře Národního divadla.
Marián Amsler pochází ze Slovenska a svou adaptaci předlohy, jejíž autor ve 30. letech minulého století uprchl před nástupem nacismu z Německa, chápe jako společenský apel: „Vnímám tu společenskou situaci, atmosféru ve společnosti, jak se zvyšuje agresivita, zvyšují se útoky na intelektuály, na vzdělané lidi, na umělce, potlačuje se úloha umění, začíná se rozhodovat o tom, co je správné umění a co ne. Vlastně mi to velmi připomíná tu dobu, o které píše Klaus Mann…“
Související
-
Divadlem se v Česku nedá uživit, i profesionálové jsou vlastně ochotníci, míní režisér Jan Frič
Letošní inscenací roku se staly Bakchantky. Jejich režisér Jan Frič už ale rok u divadla nepracuje. O lásce k divadlu i existenčních problémech je rozhovor v Mozaice.
-
Pracovna: V Ateliérech a dílnách Národního divadla se Simonou Rybákovou
Simona Rybáková je kostýmní výtvarnice, kurátorka a pedagožka. Její kostýmy nosí herci ve filmech, seriálech i na divadle.
-
Pracovna: S duem SKUTR na zkoušce ve Státní opeře Praha
Oceňované režisérské duo SKUTR má na svém kontě jak svou autorskou tvorbu, tak klasická díla. Pouštějí se do nejrůznějších žánrů od činohry po operu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka