Marshall uvádí Gershwina a Bernsteina

10. červen 2025

Obecní dům, úterý 10. 6. 2025 v 19.30 hodin

Koupit abonentku

George Gershwin: Druhá rapsodie 15 min.
George Gershwin: Američan v Paříži 16 min.
přestávka 20 min.

Leonard Bernstein: Symfonie č. 1 „Jeremiáš“ 25 min.

Wayne Marshall dirigent
Hadar Halevy mezzosoprán

Všestranný britský hudebník Wayne Marshall je mezinárodně uznávaný jak za dirigentským pultem, tak u kláves klavíru či varhan. Pražské publikum si ho určitě pamatuje ze skvělého koncertního provedení Gershwinovy opery Porgy a Bess v jedné ze sezon rozhlasových symfoniků. Nyní se vrací s Bernsteinovou starozákonní symfonií z roku 1944 a s další hudbou George Gershwina. Ten byl prvním, kdo dokázal opravdu geniálně prolnout afroamerickou hudbu s evropskou operou – vlastně přesně podle předpovědi Antonína Dvořáka, který během svého pedagogického působení v New Yorku v roce 1892, pouhé čtvrtstoletí po zrušení otroctví v USA, prohlásil, že základem původní americké skladatelské školy, má-li vzniknout, by se měly stát především černošské melodie a písně. Gershwin v osmnácti vydal svůj první šlágr a o tři roky později mu už na Broadwayi hráli první celovečerní komedii. V roce 1924 pak do koncertního dění prorazil naplno Rapsodií v modrém, která nečekaným způsobem otevřela možnosti nového kombinování dvou světů – prvků jazzové a klasické hudby. Nové intonace a rytmy černošského jazzu chtěl Gershwin spojovat se světem vážné hudby opakovaně. Skladby jako Klavírní koncert, Druhá rapsodie a Kubánská předehra se mu povedly, ale úspěch Rhapsody in blue přece jen už nepřekonaly. Nepodařilo se to ani jazzem ovlivněné symfonické básni Američan v Paříži, využívající orchestr s celestou, saxofony a automobilovými klaksony.

Koncert živě vysílá Český rozhlas Vltava.

Jednotlivé vstupné: 1 100 Kč | 900 Kč | 700 Kč | 500 Kč | 300 Kč | 180 Kč

Malé abonmá 6 koncertů:  3 200 Kč | 2 800 Kč | 2 400 Kč | 2 000 Kč | 1 600 Kč

Velké abonmá 12 koncertů: 4 500 Kč | 4 100 Kč | 3 700 Kč | 3 400 Kč | 2 100 Kč

 
Změny v programu účinkujících jsou vyhrazeny.

autor: SOČR
Spustit audio