Renaud Capuçon se SOČRem
Vynikající francouzský houslista a dirigent zvolil pro nadcházející koncert s rozhlasovými symfoniky ve Dvořákově síni Rudolfina suitu Pelléas a Mélisanda i Houslový koncert od Gabriela Faurého a také Třetí symfonií Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.
Pokud nebudete v pondělí 9. prosince přítomni ve Dvořákově síni Rudolfina, můžete si od 19:30 naladit přímý přenos ČRo Vltava nebo o dva dny později záznam ČRo D-dur.
Gabriel Fauré, někdejší žák Camilla Saint-Saënse, posléze sám pedagog i ředitel Pařížské konzervatoře, zanechal svůj Houslový koncert nedokončený. Pracoval na něm mezi roky 1878 a 1879 a zachovala se z něj pouze první věta. Při jejím poslechu se ocitneme v náladě končícího romantismus.
Premiéra hry Pelléas a Mélisanda, díla vlámského literáta Maurice Maeterlincka, nositele Nobelovy ceny za literaturu, se konala v roce 1893. Scénickou hudbu měl původně napsat Claude Debussy, nakonec ho však nahradil právě Gabriel Fauré. Jeho suita je vzorovou ukázkou toho, co považujeme za typické pro francouzskou hudbu. Jemné barvy, podmanivě nízká dynamika, tlumené, jen naznačované nálady a vemlouvavá lyričnost dodávají tajemnému příběhu dokonalou atmosféru.
Zejména ve třetí („Skotské“) a čtvrté („Italské“) ze svých symfonií, jež byly inspirovány navštívenými zeměmi, dosáhl Felix Mendelssohn-Bartholdy zřetelného a dokonalého propojení klasické formy s romantickou citovostí. Mají nápady, charakter, svéráznost. Když se v roce 1829 dvacetiletý Felix vydal na cesty, v Edinburku získal impuls pro symfonii, kterou sice dokončil až o desetiletí později, ale podtitul Skotská jí v souladu s její melancholičtější náladou přesto sluší velmi přesně. Premiéru měla v Lipsku na jaře 1842.