Druhé vystoupení SOČRu na Pražském jaru

29. květen 2019

Druhý z festivalových koncertů, který rozhlasoví symfonikové absolvují na letošním Pražském jaru, byl zároveň provázen velkým očekáváním a sympatiemi, směřovanými k mexické dirigentce Alondře de la Parra.

Nakonec se musela ze závažných osobních důvodů omluvit a záskoku se ujala jiná výrazná dirigentka mladé generace, Jessica Cottis. I ona nesporně oplývá přirozenou autoritou a vrozenou muzikalitou. Čeká nás atraktivní program z děl Šostakoviče, Arutjunjana a Stravinského. Dalším poutavým umělcem pak nesporně bude španělský trumpetista Manuel Blanco.

Ten ve svých šestadvaceti letech, roku 2011, zvítězil v prestižní meziná­rodní soutěži ARD v Mnichově s nejvyšším ohodnocením v její historii. Už od svých devatenácti je členem Národního španělského orchestru, úspěchy slaví také v hudbě komorní a k tomu všemu ještě vyučuje na vysokých školách v Madridu. Pro Pražské jaro připravil Koncert As dur arménského skladatele Alexandra Grigorijeviče Arutjunjana, který sólistovi nabízí nejen příležitost pro efektní technickou virtuozitu, ale v jemné, ornamentálně stylizované melodice i možnost sub­tilního hudebního výrazu.

V úvodu vyslechneme Slavnostní předehru A dur Dmitrije Šostakoviče, který o této „prskavce“  z roku 1954 pronesl: „Je to jen takové příležitostné, šestiminutové dílko slavnostního charakteru.” Ono dílko znělo nejen při oslavách 37. výročí Říjnové revoluce ve Velkém divadle v Moskvě, ale kupříkladu též na XXII. letních olympijských hrách v Moskvě roku 1980 nebo u příležitosti předávání Nobelových cen.

Do třetice je na programu, který po záskoku nedoznal žádných změn, proslulý Petruška od Igora Stravinského, hudební podoba příběhu touhy, lásky a vraždy v loutkovém divadle. Stravinskij zde skvěle uplatnil rozmanité rytmy, orchestrální barvy, lidové popěvky a prvky městského folkloru rafino­vaně stylizované do groteskní polohy. Dílo uslyšíme v původní podobě z roku 1911, která oproti revidované verzi z roku 1947 zahr­nuje francouzské kornety, bachovskou vysokou trubku, dvě harfy, čtyřručně hranou celestu a množství drobných bicích nástrojů.

Z varhanice dirigentkou

To vše za řízení australsko-britské dirigentky Jessicy Cottis, kterou k taktovce de facto postrčil až osud. Původně totiž vystudovala na Australské národní univerzitě hru na varhany, klavír a také muzikologii. Ve varhanní hře pak pokračovala v Paříži a úspěchy sklízela nejen tam, ale i ve Velké Británii.

Její skvěle nastartovanou kariéru varhanice ukončilo zraněné zápěstí. Proto tedy začala s dirigováním. Studovala ho na londýnské Royal Academy of Music mj. u Colina Davise a po třech letech absolvovala s vynikající reputací. Hned záhy se stala asistentkou dirigenta Skotského symfonického orchestru BBC, následně zastávala tutéž pozici u Symfonického orchestru v Sydney.

Jessica Cottis hostuje u všech významných londýnských orchestrů, opakovaně se vrací i k dalším britským a australským orchestrům a pracovala rovněž u čelních těles ve Švédsku, Španělsku, Itálii nebo Malajsii, v Houstonu či  Los Angeles. Její doménou je hudba 20. a 21. století, ostatně od roku 2015 zastává pozici hlavní dirigentky ansámblu Glasgow New Music Expedition.

Spustit audio