Leila Josefowicz se SOČRem
Koncert rozhlasových symfoniků, který měl 13. června uzavřít tuto abonentní sezonu (ovšem nakonec se v dalších červnových dnech uskuteční ještě dva odkládané projekty), nabízí „českobavorský“ program. Příznačně se takto završí spolupráce s šéfdirigentem Alexanderem Liebreichem. Vedle Sukovy Pragy a Straussovy Alpské symfonie nás čeká také Smuteční koncert Karla Amadea Hartmanna a v něm hvězdná americká houslistka Leila Josefowicz.
Myšlenku adorovat a glorifikovat Královské město Prahu pojal Josef Suk při zahraničních cestách Českého kvarteta, ve kterém po čtyři desetiletí usedal k pultu druhých houslí. Programní skladbu koncipoval monumentálně, ale současně v ní našel orchestrální barvy blízké impresionismu a možná i Richardu Straussovi. Premiéra se uskutečnila v prosinci 1904 kupodivu nikoli v Praze, ale v Plzni.
Concerto funebre pro housle a smyčcový orchestr napsal Karl Amadeus Hartmann pod dojmem okupace Československa v březnu 1939. Intelektuální a duchovní zoufalství neklidné doby fašismu postavil uměleckými prostředky do kontrastu s nápěvy prostoupenými výrazem naděje. Dílo bylo poprvé uvedeno v únoru 1940 ve švýcarském městě Sankt Gallen.
Alpská symfonie Richarda Strausse byla svého času mnohými podceňována či dokonce zatracována jako příliš popisná, dnes ji však vnímáme jako úchvatnou, grandiózní, mistrně instrumentovanou partituru. Posluchač během hodiny projde dnem od rozbřesku přes výstup na samý vrchol hor až k večernímu zklidnění. Sleduje apoteózu přírody, velebný lyrický obraz plný okouzlení, velké malířské plátno, jehož monumentalitu plně přehlédne teprve až se smírně uzavíraným koncem skladby. Berlínskou premiéru následovala hned v roce 1916 premiéra americká.
PROGRAM
Josef Suk
Praga, symfonická báseň, op. 26
Karl Amadeus Hartmann
Concerto funebre pro housle a smyčcový orchestr
Richard Strauss
Alpská symfonie, op. 64
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Alexander Liebreich dirigent
Leila Josefowicz housle