Mozart & Salieri aneb Sólisté SOČR
Betlémská kaple, pátek 5. 1. 2024 v 19.30 hodin.
Antonio Vivaldi: Koncert pro trubku B dur
Wolfgang Amadeus Mozart: Sinfonia concertante Es dur, K 364
Josef Matěj: Sonáta pro trombon, 12 smyčcových nástrojů a klavír
Antonio Salieri: 26 variací na „La Flolia di Spagna“
Petr Popelka dirigent
Jiří Houdek trubka | David Pokorný housle
Jakub Novák viola | Pavel Čermák trombon
Hráči orchestru rozhlasových symfonikův tomto programu jako sólisté osvětlí tři různé přístupy ke koncertantním skladbám. Kontrastem k barokním idiomům v hudbě Antonia Vivaldiho, nejčastěji komponujícího pro housle, ovšem přece jen ne výhradně, je nejen moderní virtuozita obsažená v hudbě Josefa Matěje, s oblibou naopak píšícího především pro žesťové nástroje, ale i nápaditá ušlechtilost vídeňského klasicismu ztělesněného Wolfgangem Amadeem Mozartem. Druhým motivem programu je vztah Mozarta a jeho staršího kolegy Antonia Salieriho, císařského dvorního skladatele, Itala působícího rovněž ve Vídni. Zejména od dob Formanova filmu Amadeus – ale už před tím pod dojmem Puškinova dramatu, opery RimskéhoKorsakova a hry Petera Schaffera – je vnímáme jako řevnivé soky, výrazně se lišící tvůrčími přístupy, ale i mírou talentu.
Pouze průměrný Salieri božského Amadea podle legend a literárních fikcí buď otráví, nebo alespoň žárlivou nenávistí postupně umučí... Ve skutečnosti se vraždu nepodařilo historicky potvrdit a oba skladatele naopak mnohé spojuje. Nicméně je také pravda, že – podle slov jednoho známého pěvce – Mozart byl chrlič nápadů, zatímco Salieri jejich spořič. Ten druhý si uměl hudební nápady hýčkat a předvídatelně je rozpracovat. Ten první s nimi naopak nešetřil a až marnotratně a ledabyle přecházel od motivu k motivu. A třebaže přišel do Vídně později, byl nakonec před Salierim vždy o krok napřed.
Ceny vstupenek: 990 Kč | 790 Kč | 590 Kč
Změny v programu účinkujících jsou vyhrazeny.