Náhradní termín koncertu: Sólo pro violistku Jitku Hosprovou a klavíristu Jana Čmejlu

28. srpen 2020

16. listopadu se SOČR vrací do inspirativního prostředí Anežského kláštera a zahájí zde další ročník oblíbeného komorního cyklu.

Pro uspořádání zrušeného koncertu ze dne 7. 9. 2020, jsme našli nový náhradní termín. Koncert uvedeme v pondělí 16. 11. 2020 v Anežském klášteře od 19:30. Vstupenky z předchozího termínu, zrušeného v souvislosti s karanténou části orchestru, zůstávají v platnosti, není nutné je vyměňovat.

V případě, že Vám náhradní termín nevyhovuje, prosím kontaktujte nás na socr@rozhlas.cz, a to nejpozději do 16. listopadu.

Děkujeme za pochopení, omlouváme se za vzniklé komplikace a těšíme se na hudební zážitky.

Váš SOČR

Vedle děl klasiků, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Benjamina Brittena, bude na programu i úplná novinka. Ve světové premiéře – a na objednávku SOČRu – zazní koncert „Virus“ pro violu a komorní orchestr od Zbyňka Matějů.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Anežský klášter, 16. listopadu 2020 v 19.30 hodin NÁHRADNÍ TERMÍN
Jitka Hosprová – viola
Jan Čmejla – klavír, vítěz soutěže Concertino Praga 2019
Přímým přenosem ČRo Vltava vás provede Jitka Novotná.
 

Koncert pod taktovkou Chuhei Iwasakiho

Jeho vznik iniciovala sama interpretka, Jitka Hosprová. Zatímco její pozice v hudebním světě je už neochvějná, klavírista Jan Čmejla si ji postupně a se skvělými úspěchy buduje. Je jen přirozené, že jako vítěz soutěže Concertino Praga 2019 dostává prostor na koncertu rozhlasových symfoniků, který v přímém přenosu vysílá ČRo Vltava. Taktovky se ujme Chuhei Iwasaki.

18 smyčců na jednom pódiu

Večer uvede elegantní jiskřivá hudba z odkazu Benjamina Brittena. Jeho Preludium a fuga pro 18 smyčcových nástrojů potvrzuje autorovu pověst coby umírněného novátora, syntetika moderny a tradic, výrazného melodika a skladatele s mimořádnou zvukovou představivostí.

Název Virus je příhodný

Jak můžete odtušit z názvu violového koncertu, Zbyněk Matějů čerpal inspiraci z dění kolem koronaviru a samozřejmě též z umění Jitky Hosprové. Skladatel k tomu uvádí: „Jitka projevila přání, abych pro ni napsal koncert. Z dřívějších koncertů i nahrávek ji znám jako výbornou a velmi energickou interpretku, nebylo proč váhat. Domluvili jsme se na otevřeném termínu, protože jsem měl ještě jiné závazky. Mezitím však přišla celosvětová pandemie a veškeré termíny se začaly měnit. Název Virus mě napadl jako synonymum pro kompoziční postup, ale i hektickou dobu.“

Klid moře a šťastná plavba

Následně se orchestr rozroste a zahraje Mendelssohnovu předehru Klid moře a šťastná plavba, inspirovanou verši Johanna Wolfganga Goetha. Kompozice zazněla poprvé v Berlíně, a to v roce 1828.

Koncert g moll

Program uzavře Koncert g moll téhož autora. Vznikal v Římě ve stejné době jako Italská symfonie, tedy na přelomu let 1830 a 1831, když byl Mendelssohn na cestě po Itálii. Skladatel měl ze země rozporuplné zážitky, nakonec však převážily příjemné pocity, které u celkově optimisticky naladěného mladého hudebníka posílilo jižní klima. Koncert g moll měl premiéru hned v roce 1831 v Mnichově. Sólový part, tehdy plný improvizací, hrál sám autor. My v něm vyslechneme mimořádně nadaného mladého klavíristu Jana Čmejlu.

Program

Benjamin Britten (1913–1976):
Preludium a fuga pro 18 smyčcových nástrojů

Zbyněk Matějů (1958):
Virus, koncert pro violu a komorní orchestr
(světová premiéra skladby na objednávku SOČRu)

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847):
Klid moře a šťastná plavba, koncertní předehra, op. 27

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847):
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 g moll, op. 25 20:00

Spustit audio

Související

CD SOČRu v e-shopu