Pražské jaro – okolnostem navzdory!

Uvykli jsme mnohému z toho, co se rázem přestává jevit jako samozřejmé. Mj. jsme uvykli kulturním hostinám, jimž v oblasti klasiky vévodí Pražské jaro. A také jsme uvykli skutečnosti, že rozhlasoví symfonikové dostávají každoročně pozvání na náš nejstarší a nejprestižnější festival klasické hudby. I když se původní záměry nenaplní, SOČR na jubilejním 75. ročníku přeci jen vystoupí, a to ve zcela unikátním aranžmá. Pražské jaro za ním totiž doputuje až „do domu“.

Kam? Na Vinohradskou 12! Ale vezměme to chronologicky.

Původně se měl SOČR představit na dvou večerech. 15. května s poněkud provokativním projektem, který nesl podtitul Kristus a Antikristus. Pod taktovkou Alexandera Liebreicha tak bylo na programu Beethovenovo oratorium Kristus na hoře Olivetské a symfonická báseň Richarda Strausse Tak pravil Zarathustra. Na následující pátek 22. května byl naplánován ve spolupráci se SOČRem dirigentský debut brněnského rodáka Roberta Kružíka, který je zároveň vystudovaným violoncellistou a od sezony 2018/2019 působí jako stálý hostující dirigent Filharmonie Brno.

Právě tento koncert se navzdory složité situaci uskuteční, byť s pozměněným programem. Každopádně Robert Kružík nebude o své uvedení na festivalové pódium připraven! Byť se tak nestane ve Smetanově síni Obecního domu, ale ve Studiu 1 Českého rozhlasu, kde orchestr zkouší a nahrává.

27. května zazní pod Kružíkovou taktovkou Studie pro smyčce od Pavla Haase, Adagio nedávno zesnulého klasika polské hudby Krzysztofa Pendereckého, který coby dirigent i skladatel festival před třemi lety zakončoval, dále Nocturno H dur op. 40 Antonína Dvořáka a Suita pro smyčcový orchestr od Leoše Janáčka.

Koncert bude streamován a bezplatně ho můžete sledovat na webových stránkách www.festival.cz. Jeho přímý přenos zároveň odvysílá ČRo Vltava.