Na SOČRu se mi nejvíc líbí žánrová rozmanitost, říká klarinetista Lukáš Dittrich

18. únor 2020

V pondělí 24. února se na komorním koncertu rozhlasových symfoniků pod taktovkou jejich hlavního hostujícího dirigenta Marka Šedivého zaposloucháme do hoboje Lukáše Pavlíčka i klarinetu Lukáše Dittricha, který provede Taneční preludia na folklorní motivy ze severního Polska od Witolda Lutosławského.

Lukáši, ta skladba existuje ve třech verzích, hrál jste už dříve některou z nich?

Ano, tu první, pro klarinet s doprovodem klavíru. Nicméně teď se těším na orchestrální doprovod. Myslím, že pro mě bude daleko inspirativnější, protože smyčcové nástroje v některých momentech, zejména v lyrických pasážích, svou barvou krásně podporují klarinet a vytvářejí tak úžasnou atmosféru. V rychlejších větách se nástroje zase doplňují v dialogu, který je z mého pohledu i trochu škádlivý. Co se týká zmíněné třetí verze, která vznikla pro České noneto, uvidím, jestli si ji v budoucnu s nějakým komorním uskupení zahraju.

V SOČRu působíte jako sóloklarinetista od roku 2015. Co vám za tu dobu přineslo největší radost a profesní uspokojení?

Na SOČRu se mi nejvíc líbí žánrová rozmanitost. Uvádíme jak skladby Dvořáka, Brahmse nebo Šostakoviče, tak crossoverové projekty, například s triem jazzového kontrabasisty Avishaie Cohena. Podle mého je to správná cesta, kudy by se měl tento orchestr ubírat, už proto, že při Českém rozhlase dříve působily i Jazzový a Taneční orchestr, výborné kapely, které bohužel zanikly. SOČR tak může aspoň částečně suplovat jejich úlohu. V neposlední řadě do dneška vzpomínám na krásný koncert s Waynem Marshallem, koncertní provedení Gershwinovy opery Porgy and Bess. Tento úžasný zážitek si naštěstí budeme moci zopakovat letos v červnu na Smetanově Litomyšli.

Čtěte také

S kolegy z orchestru jste založili i Trio Českého rozhlasu. Jakému repertoáru se věnujete?

Soustředíme se zejména na propagaci českých autorů, třeba Schulhoffa nebo Krejčího, ale hrajeme samozřejmě i skladby klasického repertoáru. Jsme také nesmírně rádi, že pro nás napsal soudobý český autor Tomáš Ille melodram "Přísloví Šalamounova“. Premiérovali jsme ho na Smetanovských dnech s hercem Svatoplukem Schullerem. Tato skladba se společně s dalšími objeví na našem debutovém CD, které už brzy vyjde.

Vy sám se umělecky realizujete ještě v dalších sférách, nebojíte se experimentů…

Pro mě je důležité hrát více hudebních stylů – člověka to jednak hudebně posune, a pak je tu efekt jistého „ventilu“, abych se z jednoho stylu lidově řečeno nezbláznil. Tak se věnuji i skládání vlastních věcí, které jsou fúzí různých stylů, ovšem nejvíc vycházejí z jazzu a funku. Podobnou hudbu také hraji na saxofon s DJ Alegsem, se kterým propojujeme jazz s moderními R&B beaty nebo oldschoolovým hip-hopem.

Kam byste nás pozval, pokud bychom vás chtěli poznat i v jiné hudbě než klasické?

S DJ Alegsem pravidelně hráváme v Café NONA na Národní v Praze. Pro tzv. Triple Shot Party 29. února jsme připravili také set s kompletním live bandem, takže to bude se vší parádou!

Vstupenky na koncert můžete zakoupit zde.

Rozhovor vznikl pro Týdeník Rozhlas.

Spustit audio

CD SOČRu v e-shopu