Při otevření Národního muzea poprvé zazněla sinfonietta Monumenta Bohemica

28. říjen 2018

V roce 2018 slavíme nejen sto let vzniku Československa, ale také dvě stě let od založení Národního muzea v Praze. Před rokem a půl proto oslovil ředitel Národního muzea Michal Lukeš hudebního skladatele Aleše Březinu, aby pro slavnostní ceremoniál, spojený se znovuotevřením nově rekonstruované budovy 28. října 2018 složil symfonickou skladbu v rozsahu sinfonietty.

Inspiraci pro své dílo našel Aleš Březina ve výzvě An die vaterländischen Freunde der Wissenschaften, kterou 15. dubna 1818 publikoval František Antonín II. Libštejnský hrabě z Kolovrat, tehdejší nejvyšší pražský purkrabí.

Vyzval v ní k založení Vlasteneckého muzea v Čechách, které by rozšířilo narůstající počet nově vznikajících českých institucí – Konzervatoře, Akademie výtvarných umění, Polytechnického muzea a dalších.

„Jeho úkolem se mělo stát dokumentování památek české země, nazvaných ve zmíněném textu Monumenta Bohemica, což dalo mé skladbě název. Její čtyři věty jsem nazval podle oblastí, kterými se mělo podle hraběte Kolovrata muzeum zabývat, tedy přírodou, uměním, vědou a průmyslem,“ vysvětluje Březina.

Skladba je čtyřvětá a vzhledem k příležitosti, pro kterou byla složena, i poměrně stručná, trvá osmnáct minut. Je určena velkému symfonickému orchestru, jehož obsazení skladatel zvolil jako kombinaci nástrojů potřebných ke slavnostnímu provedení české a slovenské hymny, které budou při slavnostním otevření Národního muzea samozřejmě také hrány.

Nastudování se ujal Radek Baborák. Podle skladatele byla velkým lákadlem také možnost spolupráce se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, který patří do evropské špičky a z našich orchestrů má patrně největší zkušenosti s interpretací soudobé hudby.

„Je to pro nás pocta a k takovému úkolu se jako národní rozhlasový orchestr cítíme přímo povoláni. Premiéry nových skladeb a uvádění soudobé tvorby je naším posláním a hrdě se k němu hlásíme,” doplnil ředitel SOČRu Jakub Čížek.

Na otázku, zda se v kompozici objeví i národní nápěvy české, moravské či slovenské, Aleš Březina odpovídá: „Od samého počátku práce na Monumenta Bohemica jsem věděl, že ve své skladbě nebudu pracovat s ohlasy lidových písní a ani se v ní nebudu konkrétním způsobem vztahovat k žádným jiným existujícím skladbám. Chtěl jsem vytvořit dílo slavnostní, plné kontrastů, které by jednak vrchovatě naplnilo své zadání, ale mohlo a mělo by fungovat i mimo jeho kontext v běžném koncertním životě.“

autor: Alena Sojková
Spustit audio

Související