Šestá symfonie Bohuslava Martinů je klenotem české hudby, říká dirigent Marek Šedivý

19. listopad 2018
Marek Šedivý

Marek Šedivý se od této sezony stal hlavním hostujícím dirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na pondělí 26. listopadu připravují program nazvaný Symfonické fantazie Marka Šedivého.

Začnete předehrou k Bludnému Holanďanovi od Richarda Wagnera, který má na vaší cestě s hudbou asi dost významnou pozici.

Richarda Wagnera velmi obdivuji. Jako skladatele, ale i filozofa, dirigenta a spisovatele. Jeho myšlenky, rozhled a přístup k hudbě jsou inspirující a máme štěstí, že po sobě zanechal kromě geniální hudby také velké množství textů. S fascinací sleduji jeho ohromný intelektuální záběr. Jak už to u výrazných osobností bývá, pojí se s ním také řada kontroverzí a mě velmi baví rozkrývat jejich příčiny. Nemám rád jednoznačná odsouzení...

Symfonické fantazie Marka Šedivého

Symfonické fantazie Marka Šedivého

Rudolfinum, 26. listopadu 2018 v 19.30 hodin.

Prakticky jsem se s jeho hudbou setkal jako asistent v produkci Tristana a Isoldy v kanadském Torontu. To byla ohromná zkušenost, moje první velká práce v operním domě. Už jen samotné studium této partitury je velmi náročné; samozřejmě působit v tak špičkovém souboru byla velká škola. Také velice rád vzpomínám na týden strávený na festivalu v Bayreuthu, kde jsem byl díky stipendiu Wagnerovské společnosti. Mohl jsem sledovat představení, podívat se do orchestřiště a navštívit muzea. Slyšet Wagnera v jeho divadle je ohromný zážitek.

Poté se můžeme těšit na Šest písní Arnolda Schönberga v podání sopranistky Melanie Diener. Šlo o vaše přání, nebo jak toto dílo doputovalo do programu?

Když jsme s dramaturgem Josefem Třeštíkem přemýšleli o programu koncertu, vyslovil jsem přání uvést nějaký písňový cyklus z přelomu 19. a 20. století. Mám hudbu této doby velmi rád. Dospěli jsme k ranému Arnoldu Schönbergovi, jehož dílo neslýcháme na českých pódiích často. A volba padla právě na tento písňový cyklus. Je to výsledek společného hledání.

Vím od vás, že už jste s paní sólistkou v minulosti spolupracoval, a sice v již zmíněném Torontu. Jak na to vzpomínáte?

Melanie Diener byla tehdy představitelkou Isoldy a velmi mě okouzlila svými pěveckými i hereckými kvalitami. Navíc je to sympatická a otevřená dáma. Myslím, že se na její interpretaci písní můžeme velmi těšit!

Závěr je pak zadán pro Symfonické fantazie – tentokrát nikoli Marka Šedivého, ale Bohuslava Martinů. Uměl byste přiblížit svůj vztah ke skladateli a konkrétně i této symfonii?

SOČR se 26. listopadu připojí k oslavám Bohuslava Martinů

Bohuslav Martinů

Rozhlasoví symfonikové systematicky propagují dílo klasika světové hudby 20. století Bohuslava Martinů, a to při příležitostech běžných i mimořádných. V rámci svého abonentního cyklu v Rudolfinu – a zároveň pod hlavičkou 24. ročníku festivalu Dny Bohuslava Martinů – uvede jeho Šestou symfonii

K Bohuslavu Martinů mám stejný vztah jako ke Smetanovi, Dvořákovi či Janáčkovi. Jsem velmi hrdý na tyto nesmrtelné osobnosti české kultury a cítím vděk, když nyní mohu dirigovat takový klenot české hudby, jakým je Šestá symfonie. Provází ho zároveň ohromná zodpovědnost – je to stejné jako u jiných významných českých děl, třeba Smetanovy Vlasti. Samozřejmě se snažím vždy věnovat maximální péči každé skladbě, kterou interpretuji, ale v české literatuře jsou výjimečné kompozice – a Martinů Šestá symfonie k nim patří.

Vedle svých závazků u rozhlasových symfoniků z Prahy máte jistě v diáři řadu dalších zajímavých příležitostí. Na které se vbrzku obzvlášť těšíte?

S rozhlasovými symfoniky strávím po novém roce poměrně dost času, což mě moc těší. Uvedeme spolu např. Šeherezádu Rimského-Korsakova, Janáčkovu Sinfoniettu, Stravinského kompletní balet Pták ohnivák a mnoho společných hodin nás čeká také ve studiu. Dále se těším na nastudování Čajkovského baletu Spící krasavice ve Slezském divadle ve spolupráci s olomouckým baletem.

A v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě budu spolupracovat na nastudování Meyerbeerova Roberta ďábla. Co mě hodně zaměstnává už teď je příprava koncertního provedení první verze Dvořákovy opery Král a uhlíř, kterou chystám ve spolupráci s vídeňským Tonkünstler Orchestra pro festival Dvořákova Praha v září 2019. Následně nás čekají také koncerty v Rakousku.