Vychází CD Michala Rataje, Oskara Töröka a SOČRu

24. září 2024

Pod názvem Letters From Sounds vydali oba umělci v roce 2022 oceňované album, objevně propojující svět současného jazzu a soudobé vážné hudby, ambientu a interaktivní elektroniky.

Na objednávku Symfonického orchestru Českého rozhlasu pak vznikla zbrusu nová orchestrální kompozice pro dva sólisty a velký symfonický orchestr, která byla hudebním světem alba Letters From Sounds bezprostředně inspirována.

Nejedná se o instrumentaci existujících skladeb, ale o nově zkomponovaný symfonický cyklus, který nabízí kompletně nový typ posluchačské zkušenosti. Více než půlhodinová koncertantní kompozice je uvnitř členěna do série drobnějších obrazů, snad až filmově narativních. Ostatně hned úvodní melodie je připomínkou filmové hudby, kterou Michal Rataj v roce 2023 zkomponoval pro celovečerní dokument Dāvise Sīmanise s názvem Death Of Death a Oskar Török do ní nahrál trubkový part. Dalších sedm částí však už posluchače provádí zcela odlišnými zákoutími, vyznačujícími se napětím mezi velkým symfonickým zvukem a intimní klubovou elektronikou, rytmickým pulzem akustických nástrojů a elektronické drum machine, virtuózní jazzovou trubkou, z níž se místy stává ten nejintimnější snový hudební nástroj, či terénními nahrávkami, které přinášejí do světa absolutní hudby prvky narativního zakotvení.

Spolupráce obou hudebníků navazuje na předchozí projekty odehrávající se v prostoru mezi současným jazzem a vážnou hudbou, tradičními hudebními nástroji a živou elektronikou. Nejprve to byl Points–Rataj Quintet (CD 2016), z nějž se vyvinulo elektro-akustické trio se saxofonistou Lubošem Soukupem (Hornscape, 2020). Hudební slovník Michala Rataje a Oskara Töröka se rozpíná od elektronické ambientní hudby přes názvuky klubové elektroniky až po různé polohy současného jazzu a akusmatické hudby. Bohaté orchestrální zkušenosti Michala Rataje se zvukem současného symfonického orchestru (Raining Inside 2008, Temporis 2016, Movis 2019) se zde pojí s prokomponovanou živou elektronikou post-akusmatického střihu prodchnutou virtuózní Törökovou hrou na trubku.

autor: SOČR
Spustit audio